Monday 17 October 2011

Model gaya individu dan persekitaran pekerjaan mengikut Holland


Tema
Gaya Individu
Persekitaran Pekerjaan
Realistik
Individu agresif, lebih menyukai tugas-tugas yang konkrit daripada abstrak, asasbya kurang bersosial, interaksi interpersonal yang lemah
Pekerjaan-pekerjaan mahir seperti juruelektrik, operator mesin, juruteknik mahir seperti mekanik motor, pelukis pelan dan pekerjaan perkhidmatan
Investigatif
Individu yang intelek, abstrak, analitik, berdikari, kadang-kadang radikal dan berorientasi tugas
Kerja-kerja saintifik seperti pakar kimia, fizik dan matematik, juruteknik seperti juruteknik makmal, pekerja elektronik dan pengatur cara computer.
Artistik
Individu imaginative, menilai tinggi estetik, ekspresif, bebas dan agak ekstrovert
Pekerjaan seperti pelukis, ahli muzik, penulis artikel, skrip drama, novel, pemimpin orchestra, juruukur dan pereka fesyen.
Sosial
Lebih menyukai interaksi sosial, berkaitan dengan sosial, agama, orientasi kepada kerja-kerja kemasyarakatan dan pendidikan.
Kerja pendidikan seperti pendidik, pentadbir pendidikan dan professor, kerja kebajikan, ahli sosiologi, kaunselor dan jururawat.
Enterprising
Individu ekstrovert, agresif, suka mengembara, suka peranan memimpin, pandai memujuk, mahir dan pandai menggunakan perkataan.
Kerja-kerja pengurusan seperti pengurus jualan, pengurus personel dan pengurus pengeluaran. Kerja-kerja penjualan seperti jurujual kereta, insuras dan hartanah.
Conventional
Individu praktikal, dapat mengawal diri, suka bersosial, konservatif, menyukai tugas-tugas berstruktur dan mematuhi peraturan yang disediakan.
Kerja-kerja pejabat dan perkeranian, kerani kaunter, kerani fail, penyimpan kira-kira dan penyambut tetamu.

No comments:

Post a Comment